Valdkonnauudis

    • Uudised
    • Sõda Ukrainas: transpordihinnad mitmekordistuvad

    Sõda Ukrainas: transpordihinnad mitmekordistuvad

    04.03.2022

    FedEx ja UPS teatasid tarnete peatamisest Venemaale ja Ukrainasse, oma tegevuse Ukrainas on peatanud enamik suurematest Euroopa logistikettevõtetest. Lisaks on suur küsimärk Valgevene kohal, mille kaudu liigub suur osa raudteevedudest Aasia ja Euroopa vahel. Kõik kokku tähendab, et mere- ja lennuvedudes on oodata mitmekordset hinnatõusu.

    Sõda Ukrainas: transpordihinnad mitmekordistuvad

    imageAuthor: Autor: Pixabay

    Aina enam transpordi- ja logistikaettevõtteid teatavad, et on otsustanud Venemaa rünnaku tõttu Ukrainale oma tegevuse seal peatada. „Oleme peatanud ühendused Ukrainaga ja Ukrainast kuni järgnevate teadeteni,” teatas UPS, kes koos FedExiga teatasid tarnete lõpetamisest nii Venemaale kui ka Ukrainasse.

    Oma tegevuse peatamisest Ukrainas teatas pärast Venemaa sissetungi DSV, samuti Hollandi logistikafirma Raben Group. „Antud olukorras on meie kõrgeim prioriteet tagada meiega koostööd tegevate töötajate ja juhtide turvalisus,” teatas Raben Group pressiteate vahendusel.

    Vahetult pärast sõjategevuse algust Ukrainas teatas Saksa logistikagigant Hellmann Worldwide Logistics, et kõikidel veokitel, mis olid teel Ukrainasse, kuid ei olnud veel Ukraina territooriumile jõudnud, tuli leida parkimiskoht ning oodata uusi korraldusi. Samuti peatati Ukrainasse suunatud kaupade laadimine. Pärast seda pole ettevõte uut infot väljastanud, ehk pole vähimatki põhjust eeldada tarnete taastumist.

    Seoses Odessa konteinerterminali sulgemisega teatasid ka DB Schenker, Hapag-Lloyd, Maersk, CMA CGM ja MSC tööde peatamisest Ukrainas.

    Transpordihinnad on selgelt tõusuteel

    Mitu Euroopa autovedajat on teada andnud, et paljud Ukraina päritolu töötajad on otsustanud naasta koju, kuna Ukraina valitsus on kuulutanud välja sõjaseisukorra ja üldmobilisatsiooni. Samuti on Ukraina keelanud 18–60-aastastel meestel riigist lahkuda, mis omakorda tähendab, et paljud kodus olnud Ukraina autojuhid ei saa enam Euroopasse tööle naasta.

    „Maanteetransport itta on välja suremas. Autojuhte pole, kaubavedu Venemaale ja kogu regiooni kaob,” vahendab Poola portaal rp.pl. Isegi Poola vedajad keelduvad Venemaale sõitmast. „Autojuhid kardavad, et konflikti eskaleerudes võivad nad sattuda pantvangideks,” ütles Sedleci vedaja Karol Rychlik. Ka ekspedeerijad tühistavad Venemaalt tulnud tellimused, sest kardavad, et ei saa sealt enam raha kätte.

    Lisaks on küsimärk Valgevene kohal, mille kaudu käib suur osa Hiina-Euroopa raudteevedudest. Kui Valgevenest saab pärast nädalavahetusel toimunud „refendumit” sisuliselt Venemaa osa ja ta ühineb sõjategevusega Ukrainas, rakenduvad ka seal maksimaalsed sanktsioonid. Alternatiive raudteeühendustele aga peaaegu ei ole, kui Venemaa, Valgevene ja Ukraina on vahelt ära lõigatud.

    Seega pole töötajate arvu vähenemine maanteevedudes ja logistikaettevõtete tegevuse peatumine Ukrainas kaugeltki sõja ainsad tagajärjed, kirjutab trans.info, vahendades FourKitesi asepresidendi Glenn Koepke ennustust.

    „Peagi näeme mere- ja õhutranspordihindade järsku tõusu, kuna seni maismaal veetud kaubad hakkavad otsima alternatiivseid transpordiliike ja marsruute. Meretranspordi hind tõuseb 2–3 korda, ehk 10 000 dollarilt konteineri kohta enam kui 30 000 dollarini,” prognoosib Koepke. Lennutranspordi tariifid võivad tema hinnangul tõusta 3–4 korda. Sarnaselt tõusevad tariifid ka Shanghai-Rotterdami liinil.”

    Oma roll hinnatõusus on kindlasti ka energiahindade kasvul. „Energiahinnad tõusevad igal juhul, mis teevad kõik transpordiliigid veel kallimaks. Sellega kasvavad ka tavakauba hinnad meie poodides,“ nentis CF&S tegevjuht Tiit Arus.

    Allikas: logistikauudised.ee