Käibemaksuseadus pakub lihtsa mooduse, kuidas aasta lõpus finantstulemusi kerge vaevaga veidi parandada, aga on mõned “konksud”, kus võib tekkida probleem.
imageAuthor: Sorainen partner ja vandeadvokaat Kaido Künnapas Foto: Liis Treimann
Käibemaksuseadus pakub lihtsa mooduse, kuidas aasta lõpus finantstulemusi kerge vaevaga veidi parandada – § 291 võimaldab küsida riigilt tagasi käibemaksu, mille oled enda esitatud arvetelt riigile tasunud, kuid kliendid on jätnud arve tasumata.
Millest tekib probleem?
Kui oled käibemaksukohustuslane ja osutad teenuseid või müüd kaupu, tekib sul kohustus tasuda riigile käibemaksu. Käibemaksu tuleb üldiselt tasuda kas kauba müügi/teenuse osutamise või arve tasumise hetkel, sõltuvalt sellest, kumb toimub varem. Arve esitamine iseenesest käivet ei tekita.
Kui saad käibemaksuraha ostjalt ja kannad selle edasi riigile, probleemi ei ole. Mure tekib siis, kui käive tekib kauba üleandmisel või teenuse osutamisel, kuid sa pole veel teenustasu kätte saanud – siis tuleb käibemaks riigile tasuda enda taskust. Seda isegi juhul, kui kauba või teenuse saaja jääb sulle võlgu. Veelgi ebaõiglasem on see, et sinu klient võib olla käibemaksu ka tagasi küsinud, ilma et ta sulle seda tasunud oleks.
Lahendus: vanemate võlgade puhul saab käibemaksu tagasi küsida
Käibemaks on käibemaksukohustuslase jaoks neutraalne, mis tähendab, et see ei tohiks olla sinu kui teenuseosutaja või kauba müüja jaoks kulu. Eelkirjeldatud näites on sul tekkinud kulu – oled ilma nii kaubast või teenusest kui ka käibemaksurahast. Seadus võimaldab õigluse taastamiseks küsida riigilt tagasi omast taskust tasutud käibemaksu. Seda juhul, kui oled käibemaksu tasunud ehk tegemist on Eesti 22% määras maksustatava käibega.
Millised tingimused peavad olema täidetud, et MTA-lt käibemaks tagasi küsida?
Õiglase olukorra taastamiseks võimaldab käibemaksuseadus riigilt käibemaksu tagasi küsida, kui täidetud on järgmised kriteeriumid:
Kuidas tagasiküsimine tehniliselt toimib?
Käibemaksu tagasiküsimiseks tuleb korrigeerida käibedeklaratsiooni perioodis, mil nõue raamatupidamises maha kanti. Kui klient on juba arvestanud tasumata arves sisalduva käibemaksu sisendkäibemaksuna maha, peab ta teavituse saamise maksustamisperioodil oma käibemaksu sama summa võõra suurendama – ehk see peaks toimuma tasakaalus.
Seega ei ole mõtet käibemaksu tagasi küsida, kui on teada, et võlgnevus lõpuks tasutakse (näiteks on seatud tagatis, mille realiseerimine võtab lihtsalt aega).
Allikas: Raamatupidaja.ee